Gıda ve İlaç Dairesi (FDA), ABD’de satılan gıdalardaki “sağlıklı” etiketi ile ilgili 30 yıl aradan sonra ilk kez bir güncelleme gerçekleştirdi. Bu güncelleme ile birlikte, gıda etiketlemede standartlar belirlendi.
Amerikan marketlerinde yer alan ürünler, beslenmeye dayalı kronik hastalıkların önlenmesine yardımcı olmak amacıyla etiketleniyor. “Sağlıklı” ibaresinin yer alabilmesi için gıdaların belirli oranlarda meyve, sebze, tahıl, süt ürünleri veya protein içermesi gerekiyor.
Bu bölüm, konuyla ilgili referans noktalarını içerir. (Related Nodes field)
FDA, dün yayımladığı yeni düzenlemelerle birlikte, daha önce serbestçe kullanılabilen ek şekerleri kısıtlayarak önemli bir adım attı. Doymuş yağlar ve sodyum için de benzer sınırlamalar getirildi.
Bu yeni düzenlemeye göre, şekerli kahvaltılık gevrekler, aşırı tatlı yoğurtlar, beyaz ekmek ve bazı granola barları artık “sağlıklı” etiketi taşıyamayacak. Ancak zeytinyağı, somon, yumurta, su, meyve ve sebzeler bu etiketi alabilecek.
Daha önce tüm yağların tüketimine karşı çıkan FDA, şimdi doymuş yağların sınırlandırılması gerektiğini belirtiyor. Sağlıklı yağ kaynakları arasında yer alan avokado, zeytinyağı, somon, chia ve kinoa gibi tohumlar ve kuruyemişler de öneriliyor.
FDA Başkanı Robert Califf, güncellemelerle ilgili yaptığı açıklamada, gıdanın toplum sağlığındaki önemine dikkat çekti:
Beslenme bilgisine erişimi iyileştirmek toplum sağlığı açısından önemli bir çaba. Böylece FDA, halkın sağlıklı yeme alışkanlıklarını geliştirmesine yardımcı oluyor.
Ayrıca FDA’nın üst düzey yetkililerinden Jim Jones, ABD’nin yüksek gelir seviyesine rağmen en düşük yaşam süresi beklentisine sahip ülkelerden biri olduğunu hatırlattı.
Üreticilere, yeni kurallara uymaları için iki aylık bir süre tanınmış durumda.
Tufts Üniversitesi’nden beslenme uzmanı Dr. Dariush Mozaffarian, “40 yıl önceki bilime” dayanan eski yönergeyi “son derece geçersiz” buldu ve 2022’de önerilen değişikliğin nihayet hayata geçirilmesinin önemini vurguladı.
FDA verilerine göre, Amerikalıların dörtte üçünden fazlası yeterli miktarda sebze, meyve ve süt ürünü tüketmiyor. Toplumun yüzde 77’si doymuş yağ, yüzde 63’ü ilave şeker ve yüzde 90’ı sodyum sınırlarını aştığı tahmin ediliyor. Bu sağlıksız beslenme alışkanlıkları, kalp hastalığı ve diyabet gibi kronik hastalıkların artışına neden oluyor.
0 Comments